04 February 2011

Aku untuk Dia 4

"Assalamualaikum.Boleh aku join."ujar Zahid kepada Dania dan teman-temannya yang sedang mengadakan study group.

"Boleh boleh.Kitorang tengah study add math ni.Kau kan power add math.Boleh la tolong kitorang yang lembab sikit ni."jawab Risya.

"A'ah.Kitorang ni 'kering idea' sikit bila masuk bab add math.Tak tau kenapa otak ni tak mau berfungsi kalau pasal add math.Sebab tu kitorang selalu tido masa add math."kata Nana bersungguh-sungguh menyokong kata-kata Risya.

"Sebab tu jugak la result kitorang selalu hampeh.Dania lain la.Dia sorang je yang tak pernah failed.Dan dia sorang jugak lah yang pernah dapat A1 add math.Otak apa pun aku tak tau la minah ni."ujar Lala pula memandang Dania yang hanya mendiamkan diri.

"Betu-betul.Nak kata dia pay attention,dia yang ajak kita tido.Nak kata dia selalu ada dalam kelas,dia jugak yang ajak kita ponteng,Nak kata dia tuisyen,buka main berat punggung lagi dia nak pergi.Siap bagi seribu satu alasan tak nak pergi tuisyen.At last dia stop tuisyen."sokong Risya pula.

"Aku pun bukannya power sangat macam yang korang fikir.Setakat boleh jawab tu ada la.Power gila tu tak ada la.Biasa-biasa je.Ooh,ada yang lagi hebat jugak rupanya.Kenapa tak minta tolong Dania ajarkan?Apa yang korang tak faham?"jelas Zahid merendah diri.

"Bukannya kitorang tak minta tolong.Cuma kitorang tak faham apa yang dia ajar.Kikikiki."jawab Nana sambil ketawa.

"Kitorang tak faham semua chapter form 4 and form 5.Yang paling susah log.Aku tak suka bab tu."kata Lala.

"Ooh.log senang je sebenarnya.bla..bla..bla.."terang Zahid kepada mereka berempat.Dari jauh kelihatan seseorang sedang memerhati mereka.Sinis.

* * * * *

"Auntie,Nia ada?"soal Danny kepada Puan Sri Sharifah Aisyah.

"Ada.Dania dekat atas.Tengah study kot.Kenapa Danny tanya?"soal Puan Sri Sharifah Aisyah pula.

"Oh,tak auntie.Danny nak minta tolong Dania ajar Biology.Ada yang Danny tak faham."balas Danny sopan.

"Kalau macam tu nanti auntie panggilkan Nia kejap.Danny tunggu ya."ujar Puan Sri Sharifah Aisyah.

"Nia.Danny tunggu kat bawah tu.Dia nak minta tolong Nia ajar apa yang dia tak faham."beritahu Puan Sri Sharifah Aisyah.

"Okey.Nia turun."balas Dania.'sejak bila pulak mamat ni minat belajar?Ah,nasib la.nanti mama kata apa pulak.'

"Kau nak apa?"soal Dania kasar.

"Garang gila.Rilek la.Dania,ajar aku Bio.Aku tak faham la."balas Danny sambil memujuk.

"Upah?"Dania mengenakan Danny.

"Aku ajar kau Fizik.Amacam?"jawab Danny bangga.

"Bawa buku tak?Apa yang kau tak faham?"soal Dania lagi.Mengalah mungkin.

"Kau ajar je la semua."ujar Danny pula.

Dania memulakan penerangannya.Danny tersenyum penuh makna.

* * * * *

"Nia.Lately aku tengok kau makin rapat dengan Zahid.Korang ada apa-apa ke?"soal Danny ingin tahu ketika dia meminta Dania mengajarnya Chemistry.

"Mana ada apa-apa.Dia just minta tolong aku ajar Bio.Tu je.Sebab tu kau nampak kitorang selalu sama-sama."balas Dania

"Apsal?Kau jeles eyk?Ye la.Zahid tu kan hensem.Muka al-ala Tom Cruise."sambung Dania lagi.

"Aku lagi hensem.Buat apa aku nak jeles.Lagipun Zahid tu kan kawan aku.Aku tak nak dia kawan dengan orang bengong macam kau."ujar Danny.

"Eleh.Perasan.Apsal pulak aku bengong?Dah jeles tak nak mengaku."Dania tidak mahu kalah.

"Apa-apa je la Dania.Kalau dah bengong tu,bengong jugak la kau ni."kata Danny sambil menunjal kepala Dania.

"Dah,pandang sini.Sambung belajar balik."arah Dania sambil mengetuk kepala Danny.

Hubungan antara Dania dan Danny semakin akrab sejak mereka mula belajar bersama sebagai persediaan menghadapi SPM.Dari situ, Danny dapat mengenali siapa Dania yang sebenarnya dan begitu juga dengan Dania.

* * * * *

SPM semakin hampir.Semua pelajar berusaha bersungguh-sungguh bagi menempa kejayaan.Tidak kurang juga bagi Dania dan teman-temannya,termasuk Zahid dan Danny.

"Korang!!Good Luck.All the best."ujar Risya kepada teman-temannya penuh semangat sebelum mereka melangkah masuk ke dewan peperiksaan.

"Buat elok-elok tau.Perjuangan kita baru bermula.Keluarkan semua senjata,perisai.bom and wutsoevating la.Berjuang habis-habisan tau."Dania memberi kata-kata semangat kepada teman-temannya pula.

"Good luck Dania."luah Zahid yang baru sampai di situ.

Tiga pasang mata tersenyum penuh makna.Di dalam dewan peperiksaan,semua pelajar bersungguh-sungguh menjawab soalan sebaik mungkin.Tempoh sebulan peperiksaan akhirnya berlalu.

0 kata orang:

Post a Comment